-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34619 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

برجستهترين انسان كامل كيست و چرا؟

اميرالمؤمنين(ع) برجستهترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله(ص) به صورت يك مجموعه خلق شد؛چنان كه رسول اكرم(ص) ميفرمايد «خلقت انا و عليّ من نور واحد» (موسوعه امام علي، 8/64). سپس اين نور واحد، عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا، يكي در لباس نبوت جلوه كند ديگري در جبّه امامت.



براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (ع)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (ع) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور.



انسان كامل، چونان اميرالمؤمنين، علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آنچه در جهان امكان به طور كثرت، منشور است، در حقيقت علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدت ملفوف است و هماهنگي اين لفّ و نشر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و الاهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عبد محض و با اخلاص خداوند خواهد بود؛ به طوري كه اگر نطام تكوين به صورت انسان كامل متمثّل گردد، همان حضرت علي(ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني متبلور شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعامل متقابل، محصول تطابق لفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. از اينرو، آن حضرت (ع) درباره خويش چنين فرمود «ما لله ايةٌ اَكبرَ منّي» (بحار، 13/206)؛ [براي خداوند، نشانهاي بزرگتر از من نيست.] همانطور كه بزرگتر از مجموع جهان چيزي نيست.



راز اين آيت كبرا بودن را بايد در مظهريت انسان كامل براي اسم اعظم الاهي جست و جو كرد. البته ذوات نوراني اهل بيت عصمت و طهارت (ع) چون از سنخ وحدت ويژه برخوردارند «و ان ارواحكم ونوركم و طينتكم واحدة طابت و طهرت بعضها من بعض» (مفاتيح الجنان/زيارت جامعه كبيره)، همه آنان آيت كبراي خدايند.



اثر اين هماهنگي كامل انسان معصوم و جهان را ميتوان درعلم غيب انسان كامل، نسبت به آنچه در جهان ميگذرد و نيز تاثير وي در آن را به اذن خداوند مشاهده نمود.



انسان كامل همچون حضرت علي (ع) همتاي قرآن حكيم است كه اين كتاب سترگ، گذشته از تصديق صحايف آسماني انبياي سلف، بر همه آنها هيمنه و سيطره دارد و چون اوج مقام منيع هر پيام آوري، همانا صحيفه آسماني اوست و قرآن كريم بر همه آن كتابها مهيمن است، انسان كامل نيز كه طبق حديث متواتر «انّي تارك فيكم الثقلين؛ كتاب الله و عترتي اهل بيتي... لنْ يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض» (بحار،2/226)، كفو قرآن مجيد است و در هيچ مرحله وجودي از او جدا نخواهد بود، سرآمد همه انسانهاي كامل است؛ مگر آنكه براي همه آن ذوات نوراني نبوي و ولوي، وحدت ويژهاي در نشأه فراطبيعي قائل شد كه با ارتفاع كثرت، سخن از هيمنه و مانند آن مطرح نخواهد شد.








آية الله جوادي آملي


علي(ع) مظهر اسماي حُسناي الاهي



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.